Kupując różne przedmioty online, możemy trafić na oszustów, których jedynym celem jest pozbawienie nas środków pieniężnych. To proceder nasilający się z każdym rokiem. Co zrobić, gdy już dojdzie do kradzieży. Jak odzyskać utracone środki?
Kupujesz w Internecie – uważaj na oszustów!
To znak czasów, że wiele osób kupuje przez Internet. Łatwa dostępność do sieci, ogromna ilość produktów i konkurencyjne ceny – to przyciąga do sieci. Wszystko jest dobrze, dopóki nie “natniemy” się na oszusta, który zastawił na nas pułapkę. Niczym nieświadomi klikamy na przykład w link w SMS-ie czy podajemy swoje dane, myśląc o tym, że rozmawiamy z pracownikiem banku. I przeżywamy szok, gdy pieniądze nagle z konta znikają…
A później doznajemy kolejnego szoku, gdy banki, które wedle obowiązującego prawa powinny nam niezwłocznie zwrócić wszystkie utracone środki, nie mają zamiaru tego zrobić. Niestety, to nagminne, niezależnie od tego, czy chodzi o oszustwo na Vinted, oszustwo na OLX, czy jeszcze inny rodzaj przestępstwa. W bankach stosuje się taką taktykę, że reklamacje są po prostu odrzucane. Parafrazując klasyka, podejście banków to coś w stylu “nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?”.
Pamiętaj – nie stoisz na straconej pozycji
Jak już wiesz, takie podejście banków jest niezgodne z prawem, ale na całe szczęście po stronie konsumenta są sądy. Jeśli toczy się sprawa o zwrot pieniędzy, to w zdecydowanej większości przypadków nakazują one wywiązanie się ze swoich powinności wobec klientów. Wątpliwości co do tego nie ma też Rzecznik Praw Konsumenta, stojący na stanowisku, że w gestii banków leży zwracać skradzione pieniądze. Jeśli więc zostałeś oszukany, wiedz, że choć po stronie banków nie ma dobrej woli, to nie jesteś bez szans! Ale co kluczowe – samodzielnie ciężko coś wskórać, bo banki to potężne instytucje mające za sobą całe działy adwokatów i radców prawnych, dlatego też nieoceniona jest pomoc. Takie wsparcie zapewnia Kancelaria EUROLEGE, która przez wiele lat swojej działalności pomogła już tysiącom konsumentów w różnego rodzaju sporach z instytucjami finansowymi!
Jakie techniki stosują oszuści?
Cyberprzestępcy mają to do siebie, że co jakiś czas zmieniają sposoby oszukiwania, żeby efekt zaskoczenia był jak największy. Dostosowują je do aktualnych wydarzeń, a nawet trendów w handlu internetowym. Nigdy nie przeoczą okazji, jak można dostać się do naszych portfelów. Bardzo szybko reagują na zmieniającą się rzeczywistość rynkową. W obecnym roku bardzo chętnie “urzędowali” na takich portalach ogłoszeniowych, jak OLX, Vinted itp. Sprzedaje i kupuje w tych miejscach bardzo dużo osób, więc to łatwy cel dla przestępców. Najczęściej udają osoby zainteresowane zakupem, kontaktując się z ofiarą za pośrednictwem Whatsupa lub Messengera. Potwierdzają chęć zakupu, a następne przesyłają link do strony udającej usługę płatności OLX lub zlecenia wysyłki firmy kurierskiej. Nieświadomi zagrożenia klienci klikają w ten link i przenoszą się na daną podstronę, podając tam dane do swojego konta lub karty płatniczej.
Złodziej nie przepuści takiej okazji i błyskawicznie czyści konto ze znajdujących się tam środków pieniężnych. Chętnie wykorzystywane są także SMS-y, które wysyłane są do potencjalnych ofiar. Zawierają link, który po kliknięciu przenosi do fałszywej strony płatności. Jak widać, to podobny sposób, jak w przypadku portali ogłoszeniowych. Oszuści potrafią podszyć też pod prawnika banku. Żeby uśpić czujność ofiary, na jej ekranie wyświetla się prawdziwy numer banku. Podczas rozmowy można się dowiedzieć, że miała miejsce próba kradzieży i teraz trzeba szybko zabezpieczyć środki. W tym celu polecają aplikację Anydesk. Po jej zainstalowaniu uzyskują dostęp do urządzenia ofiary.
Jak widać, zagrożenia są bardzo realne i trzeba zawsze mieć się na baczności. A gdy już ktoś Cię oszuka, zgłoś się po pomoc do zaufanej kancelarii prawnej EUROLEGE, którą znajdziesz pod adresem www.eurolege.pl/internet.